2009-07-17

Round trip, Day 5; Thursday, 16 July







5 uur, tijd voor vertrek naar de Taj Mahal, want de zon wacht niet om op te komen. Het wordt me al snel duidelijk waarom ik hier zo vroeg sta… De openingsuren worden afgestemd op zonsopgang en –ondergang, maar de meeste bezoekers komen pas een half uurtje later aan. Ik had dus het geweldige voorrecht om foto’s te kunnen nemen zonder te moeten dringen tussen andere mensen. En, niet te vergeten… de lichtinval maakte van dit adembenemende, marmeren mausoleum een waar juweel! India wordt vaak gelinkt aan de Taj Mahal… en ik ben het er nu helemaal mee eens; dat is zeker terecht, want een dergelijk mooi gebouw zag ik nooit eerder! Het witte(!) marmer, de edelstenen, de tuin, … Shah Jehan heeft zijn vrouw, Mumtaz Mahal, zeker alle eer aangedaan met deze begraafplaats (waar zijn dochter ook hem liet begraven – waardoor de symmetrie niet meer volledig is; maar ik ben er zeker van dat slechts weinigen zich daaraan storen).

Kort samengevat: waarschijnlijk is de Taj Mahal inderdaad het meest indrukwekkende monument dat ooit uit liefde werd gebouwd!

Na het ontbijt vertrok ik terug richting New Delhi, Haryana. Een tocht van 200 km die maar liefst 6(!) uren in beslag nam! Toch besloot ik nog om “Indian gate” te gaan bezichtigen. Dit is een gedenkboog, vergelijkbaar met “het graf van de onbekende soldaat”. Daarna stond er een fotostop aan het parlement op het programma én een bezoek aan een “Sikhtempel”. Alweer een bijzondere ervaring. De Sikhs verenigen immers meerdere religies en geven driemaal per dag een volledige maaltijd aan mensen van eender welke religie en dit aan een prijs van minder dan 0,25 euro!

Vooraleer naar mijn verblijfplaats voor de komende 3 nachten te gaan, wilde ik snel nog even gaan winkelen in “Connaught Place”, maar na 40 minuutjes moest ik het al opgeven… wanneer de vermoeidheid morgen geminderd is, volgt er misschien een nieuwe poging.


Foto 1, 2, 3: Taj Mahal en bijgebouwen

Foto 4: Indian Gate, Delhi,

Foto 5: Sikhtempel, Delhi

Foto 6: uit het leven gegrepen: een straat in Delhi

1 opmerking:

  1. buon giorno, Carol
    indrukwekkende foto's die mij doe denken dat ik dat land toch ook op de lijst "te bezoeken" moet zetten. Schitterend iniatief ook, kijk al uit naar je reisverhalen de eerste maandag van september
    Peter (scuola di sera)

    BeantwoordenVerwijderen