2009-07-14

Round trip, Day 3; Tuesday, 14 July










8.15 uur, tijd voor vertrek naar de “Hawa Mahal”, het beroemde “Paleis der Winden”, dat gebouwd werd om de Maharani (de eerste vrouw van de Maharaja) en de Rani’s (de volgende vrouwen van de Maharaja) de mogelijkheid te geven het straatbeeld, feesten en processies onopgemerkt te bekijken. Een indrukwekkend beeld, of toch… de façade van het paleis is prachtig!

Vervolgens bracht ik een bezoek aan het Amberfort, de oorspronkelijke woonplaats van de eerste Maharaja van Jaipur. Dit fort ligt echter tussen de Arawalili heuvels (waar het marmer van de Taj Mahal vandaan komt) en voor het eerst kreeg ik de kans om één van die andere “authentieke taxi’s” te nemen: de olifant. Na menig bezoekjes gebracht te hebben aan mijn lievelingsdieren in de zoo, én aan Kai-Mook, besloot ik dus om het er op te wagen. Een fantastische ervaring: de olifantenvaars Pawan bracht me met veel plezier naar mijn eindbestemming en uiteraard mocht ik haar ook nog even aaien als bedankje voor de fijne tocht. Dit was op zich al een “you made my day, Pawan”-momentje.

Aangekomen bezocht ik de “Zaal der Openbare Audiënties”, de voormalige woonvertrekken van de Maharaja’s en zijn Zenana (harem). Wat me vooral opviel waren de glinsterende spiegelplafonds die het invallende zonlicht reflecteren, de imposante pilaren en de galerijen.

Tot slot onderbrak ik mijn tocht even voor een fotostop aan het “waterpaleis” en bezocht ik de cenotafen (grafmonumenten – de stoffelijke resten werden echter elders ondergebracht) van de voorbije Maharaja’s. Het was alweer een vermoeiende, maar ontzettend boeiende, dag! Op naar de volgende… al kan het even duren vooraleer mijn volgende post volgt, want internet zal minder gemakkelijk te vinden zijn in de streek die ik nu ga bezoeken.


Foto 1: de façade van het “Paleis der Winden”

Foto 2 + 7: Pawan, de olifantenvaars die me naar het Amberfort bracht

Foto 3: de “Indische muur” van Amber die vergelijkbaar is met de Chinese muur, maar hier slechts 20 km lang is

Foto 4: het Amberfort tussen de Arawalili heuvels (waar het marmer van de Taj Mahal vandaan komt)

Foto 5: de glinsterende spiegelplafonds van het Amberfort

Foto 6: de rasters van waarachter de vrouwen het straatbeeld, feesten en processies onopgemerkt konden bekijken

Foto 8: het waterpaleis

Foto 9: de cenotafen

6 opmerkingen:

  1. Hey Isabel,

    Het ziet er daar gewoon prachtig uit.
    En hoe viel het olifantenritje mee?

    Hoe warm is het daar eigenlijk?

    Blijf veel foto's nemen, zo kunnen we allemaal meegenieten.

    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een olifantentoertje! Na al onze bezoekjes aan Kai Mook weet ik hoe blij je hiermee bent! Woehoe!

    Heel indrukwekkende foto's... De foto's die je hier post zijn gewoon fantastisch mooi! dat had ik niet van India verwacht. Des te beter natuurlijk!

    Tot binnenkort
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe foto's Isabel. Ben blij te horen dat het zo goed gaat met jou. En al zoveel verhalen seg:)... India is idd heel mooi. De foto's zeggen genoeg. Geniet van elke dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, Carol en Isabel, hoedje af, dit verdient respect !
    Gert (en Peggie)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Isabel! Ik zie en lees dat het je daar prima bevalt. Toch neemt dat voor mij de spanning niet weg hoor, integendeel! Heb net mijn koffer dichtgeritst en nu doe ik ze niet meer open voor ik ginder ben! Het heeft wel enig kunst-en vliegwerk gekost om niet boven die 20kg te komen. Enfin, mochten we daar iets nodig hebben dat we ondanks onze grondige voorbereiding (mag toch wel gezegd worden) toch niet bij hebben, moeten we maar beroep doen op onze McGiver-skills he. Nog veel plezier en tot over enkele dagen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Isabel, leuk om even mee te mogen genieten van jou reisavontuur, kijk ook uit naar je ervaring van de volgende weken.

    Groetjes en hoedje af voor jou !

    Chris Van Dessel

    BeantwoordenVerwijderen