2009-07-13

Round trip, Day 1; Sunday, 12 July






Een uitgebreid bezoek aan Delhi laat nog een weekje op zich wachten, want vandaag begon mijn “week rondreis vooraleer aan het werk gegaan moet worden”. ’s Morgens vroeg, om 5.30 uur, kwam ik aan in het station van Delhi om er de trein richting Ajmer te nemen. Het station… tevens de woonplaats voor tientallen mensen die er slapen waar plaats is en zich van het ene perron naar het andere begeven door een stoppende trein door te lopen. Chaos! De treinrit op zich was echter wel een succes. Ik nam plaats in een wagon die wél ruiten had in de vensters en waar wél zitplaatsen beschikbaar waren. Al bij al ging ik een treinrit van 7 uren tegemoet! Even later nam Misba, een éénentwintigjarig Indisch meisje, plaats naast me. Ze heeft me meteen heel wat nuttige weetjes meegegeven over het leven hier en ze stond me bij waar nodig bij het ontbijt, want jawel; water, thee en een warm ontbijt waren tevens inbegrepen! India is duidelijk een land van de wereld.

Bij aankomst in Ajmer volgde de transfer naar Pushkar en een stadsbezoek. De stad is een “schilderachtig”, wit pelgrimsplaatsje aan de rand van de woestijn, dat gebouwd is rondom het heilige Pushkar-meer. Volgens de legende dankt het meer zijn bestaan aan Brahma, die een lotusbloem liet vallen op de plaats waar vervolgens een heilige bron ontstond. Jammer genoeg laten de moessonregens al bijna twee weken op zich wachten, waardoor het meer eerder leek op “plasjes water”. Diezelfde Brahma kreeg ook een tempel in de stad (meteen ook de enige ter wereld door een vloek die zijn vrouw, Sarasvati, over hem uitsprak) en uiteraard heb ik ook deze bezocht. Andere bijzonderheden die Pushkar te danken heeft aan religie: no booze, meat, eggs or kissing… en heel wat zwijnen, koeien, stieren én aapjes!

Het werd een fijne eerste kennismaking met de Indische cultuur… dat smaakt naar meer!


Foto 1: de Brahma-tempel en de aapjes die er in het wild leven

Foto 2: het Pushkar-meer dat wacht op de moessonregens

Foto 3: de plaats die de koeien zichzelf toe eigenen in de steden

Foto 4: mijn authentieke taxi

Foto 5: het station te Delhi

4 opmerkingen:

  1. Mooie foto's! Wat je van India zou verwachten... Misschien maar best dat de moesson nog niet aan zet is want met al dat stof :) het zal wat geven! Leuk om je belevenissen mee te lezen liefje! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo daar! De afstanden die je daar van de ene plaats naar de andere moet afleggen zijn precies net iets groter dan hier in ons Belgenlandje. :-) Leuk dat Misba je al wat wegwijs heeft gemaakt over de gang van zaken ginder. Alles onthouden (of opschrijven) zodat je me dat volgende week allemaal kan vertellen he!Ik ben hier de laatste hand aan het leggen aan de voorbereidingen. Er komt toch wel iets meer bij kijken dan een reisje naar Spanje. Het boek dat ik besteld had is ook toegekomen. Ik denk wel dat we er wat aan gaan hebben. Ik zal het eens grondiger onder handen nemen tijdens de vliegreis. Reis nu maar verder. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Isabel,
    enkele vraagjes;
    Hoe luk je er in, om zo een oude taxi te bemachtigen terwijl er ook nieuwe auto's rondrijden?
    De koeien op straat, zijn die van iemand?
    Amuseer je nog hé,
    Groetjes, Jommeke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. - Mike
    Ik had het niet mogen posten op de blog, want... ondertussen is de eerste regenbui een feit geworden. Het begin van de moesson, want het waren nog maar druppels; de emmers volgen pas na enkele dagen, hebben ze me wijsgemaakt.

    - Carol
    De afstanden vallen behoorlijk mee, maar het verkeer iets minder. Hoe dan ook, het is niet zo dat de bezienswaardigheden geconcentreerd zijn; dat is misschien wel jammer soms. Vandaag heb ik mooie dingen gezien. Straks meer daarvan in mijn volgende post. Ik ben heel benieuwd naar het boek. Als je nog vraagjes hebt over de voorbereidingen, laat gerust iets weten; want ik heb ook wat moeite gehad bij het inpakken vorige week.

    - Jommeke
    Aangezien ik toch een beetje kies voor "back to basics", wilde ik een ritje met de authentieke "HM" (ik ken het merk zelf niet) uiteraard niet overslaan. De wagens zijn echter wel gemoderniseerd, dus het was zeker een leuke belevenis.
    De koeien op straat zijn van mensen en zolang ze melk geven, blijft dat ook hun eigendom. Daarna lopen ze vrij rond op de straat, maar aangezien de koe een heilig dier is in India, geeft iedereen er wel eten aan. Daarom ook dat ze dicht bij de mens leven. Dat was even wennen in het begin.

    BeantwoordenVerwijderen